Facebook Pixel Code
Umów spotkanie
Zapisz dziecko

Wybierz grupę wiekową

Żłobek lub przedszkole Szkoła
Nasze placówki

Adres: Lawendowa 1
80-180 Borkowo
Telefon: +48 506 562 053
E-mail: borkowo@megamocni.edu.pl

Godziny otwarcia: 6:00 – 17:30

Przejdź do strony internetowej

STEAM. 5 liter innowacyjnej edukacji

19.09.2024

Niezbędnym elementem współczesnej edukacji są innowacyjne, aktywizujące metody, które pozwalają nauczycielom na wspieranie uczniów w samodzielnym odkrywaniu wiedzy i rozwiązywaniu problemów. Jednym z takich sposobów jest STEAM, który dzięki pogłębianiu różnorodnych dziedzin, pozwala na lepsze zrozumienie i zastosowanie zdobytej wiedzy w praktyce.

Wszystko zaczęło się od kamienia

STEAM zaczęliśmy wprowadzać do placówek MegaMocni, aby urozmaicić i wzbogacić dotychczasowy sposób nauczania. Choć nasi nauczyciele pracują metodą projektu, to dostrzegliśmy, że tę formę przekazywania wiedzy można udoskonalić. Po szkoleniach i warsztatach z metody STEAM sięgnęliśmy po książkę, która pomogła nam wprowadzić najmłodszych w świat STEAM-owej edukacji.

"Ricky, the rock that couldn’t roll" to historia płaskiego kamyczka, który wraz ze swoimi kolegami chciał toczyć się z pagórków. Niestety bez okrągłego brzuszka było to niemożliwe… Do czasu! Opowiadanie napisane przez Jay’a Miletskyego stało się inspiracją do zrealizowania pierwszego projektu, czyli rozwiązania problemu bohatera książki.

5 liter innowacyjnej edukacji

STEAM to skrót od 5 słów:

Science – nauka

Technology – technologia

Engineering – inżynieria

Arts – sztuka

Mathematics – matematyka

Zestawienie powyższych znaków dobrze obrazuje założenia tej metody edukacyjnej. Na jej podstawie można pokazać dzieciom, jak łączyć różnorodne dziedziny w funkcjonalny sposób i wykorzystywać zdobytą wiedzę w praktyce, np. podczas projektowania rampy dla płaskiego kamyczka.

Czego może nauczyć się Twoje dziecko od kamyczka?

Choć kamień w tym przypadku jest wyłącznie metaforą, to angażowanie dzieci w aktywne rozwiązywanie problemów jest STEAM-ową podstawą. Dzieci już od najmłodszych lat znacznie lepiej zapamiętują materiał, gdy są zaciekawieni i w pełni zmobilizowani do realizacji zadań. Szukając odpowiedzi na pytania pojawiające się w trakcie realizacji projektu, dzieci uczą się nie tylko kreatywnego myślenia i szukania różnorodnych rozwiązań, ale także komunikacji, pracy zespołowej i krytycznego myślenia.

Czym różni się STEAM od standardowego nauczania?

Po wprowadzeniu innowacyjnej metody przekazywania wiedzy w naszych placówkach otrzymaliśmy od rodziców pytania o to, dlaczego STEAM jest lepszym narzędziem od zwyczajnych zajęć. Różnic jest wiele.

Przede wszystkim standardowe metody nauczania przekazują informacje w teoretyczny, wykładowy sposób, czego przykładem mogą być często stosowane „pogadanki” polegające na bezpośredniej wypowiedzi nauczyciela na określony temat, mającej na celu „podanie” dzieciom gotowej wiedzy. W trakcie pogadanki nauczyciel pełni rolę głównego źródła wiedzy, przekazując informacje w sposób prosty i zrozumiały dla uczniów, podczas gdy rola dzieci jest głównie słuchająca i odbiorcza. Najmłodsi mogą zadawać pytania lub udzielać odpowiedzi na pytania nauczyciela, ale ich aktywność jest ograniczona w porównaniu do bardziej interaktywnych metod nauczania.

Dzieci uczą się liczenia, czytania, poznają historie świata, jednak dziedziny te nie są ze sobą powiązane. Formy nauczania, które opierają się wyłącznie na kartach pracy, często przedstawiają treści abstrakcyjne, oderwane od rzeczywistych obiektów. Dodatkowo najmłodsi otrzymują gotowe rozwiązania, a ich zadaniem jest skopiowanie przedstawionych schematów.

STEAM to model wykraczający poza tradycyjną edukację. Myśląc w duchu STEAM, zastanawiamy się, kim dzieci będą za 10-15 lat i jakie wyzwania będą musiały podjąć. Dbając o ich przyszłość, zdajemy sobie sprawę, że oprócz wiedzy musimy wyposażyć je w umiejętności, które pozwolą im odnaleźć się w szybko zmieniającym się świecie.

Porzucając wykładowy sposób nauczania, dzieci uczą się przez doświadczenie i eksperymentowanie. Dzięki temu same znajdują rozwiązania, rozwijając krytyczne myślenie, kreatywność i umiejętność pracy zespołowej. Karty pracy, choć obecne w STEAM, stanowią jedynie uzupełnienie obserwacji poczynionych przez dzieci. Narzędzia wykorzystywane w STEAM pomagają im dostrzegać powiązania między różnymi dziedzinami nauki, co ułatwi im w przyszłości stawianie czoła nowym wyzwaniom.

Kompetencje przyszłości czekają w MegaMocnych

Nauczyciele w naszych placówkach doskonale zdają sobie sprawę z wyzwań, które przed najmłodszymi stawia przyszłość. Globalne społeczeństwo coraz bardziej opiera się na innowacjach, wiedzy, kreatywności i zdolności rozwiązywania problemów. Metoda STEAM doskonale wpisuje się w ten nurt, dlatego wykorzystanie jej w nauczaniu jest tak istotne.